Första söndagen efter Trefaldighet
Första söndagen efter Trefaldighet handlar om vårt dop, ett avgörande steg och inledningen till livet som kristen. Idag handlar kristna dopet, i allt för många fall, om något annat, åtminstone i förhållande till vad dopet handlar om enligt Nya Testamentet. Begreppet ”dop” har inte att göra med namngivningen, utan betyder att doppas i vattnet. När vi döptes doppades vi tre gånger i vattnet, i Guds, Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Aposteln Paulus skriver i Rom 6: Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Johannes Döparen tillämpade omvändelsedop, som Paulus skriver: Johannes dop var ett omvändelsedop, och han uppmanade folket att tro på den som skulle komma efter honom, det vill säga Jesus. Söndagens texter är hämtade enligt nedan:
Mose sträckte ut sin hand över havet, och Herren drev undan havet med en stark östanvind, som blåste hela natten. Så gjorde han havet till torrt land. Vattnet klövs, och israeliterna gick torrskodda tvärs igenom havet, medan vattnet stod som en vägg på båda sidor.
Men när Guds, vår frälsares, godhet och kärlek till människorna blev uppenbara räddade han oss – inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig – och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden. Genom Jesus Kristus, vår frälsare, har han låtit Anden strömma över oss, för att vi genom Guds nåd skall bli rättfärdiga och, så som det är vårt hopp, vinna evigt liv. Det är ett ord att lita på.
Jag vill att du skall inskärpa detta, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att utföra goda gärningar. Dessa föreskrifter är bra och nyttiga för alla människor.
Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: ”Där är Guds lamm som tar bort världens synd. Det är om honom jag har sagt: Efter mig kommer en som går före mig, ty han fanns före mig. Jag kände honom inte, men för att han skall bli sedd av Israel har jag kommit och döper med vatten.” Och Johannes vittnade och sade: ”Jag har sett Anden komma ner från himlen som en duva och stanna över honom. Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa med vatten sade till mig: ’Den som du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper med helig ande.’ Jag har sett det, och jag har vittnat om att han är Guds utvalde.”
För att ha någon vinning i att vara döpt måste vi som kristna fullfölja dopets innebörd. Som döpt tror vi att Jesus Kristus är Guds lamm som tar bort världens synd. Om vi inte lever i dopet har den ingen betydelse. Vi kan inte kalla oss kristen bara för att vi blivit döpt. Vi måste fullfölja vårt liv så som Jesu lärjungar. Det handlar även om det som Paulus skriver i brevet till Titus: Men när Guds, vår frälsares, godhet och kärlek till människorna blev uppenbara räddade han oss – inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig – och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden. Genom Jesus Kristus, vår frälsare, har han låtit Anden strömma över oss, för att vi genom Guds nåd skall bli rättfärdiga och, så som det är vårt hopp, vinna evigt liv. Det är ett ord att lita på.